background
logotype

Beszámolók

 

Dr. Szathmáry László, nős diakónus nagyböjti (március 20-i) elmélkedése

 

 

A BŰN

Alsóörs 2015. 03. 20.

 

„ÉS A MI KÖZÖSSÉGÜNK AZ ATYÁVAL ÉS A FIÚVAL”(1Jn 1,3)

K. T! A Hiszekegyben imádkozzuk, hogy „a mi üdvösségünkért leszállott a mennyből” Ez azt jelenti, hogy Jézus teljes közösséget akart vállalni az emberrel! ( A Szeretet szolidáris!). Vagy-is, hogy szolidáris akart lenni a bűnös emberrel, közösséget akart vállalni vele a bánatban, és végül a végcél: közösség a feltámadásban is. Ez lesz a mi üdvösségünk!

Az 1Jn 1, 3-4 – kicsit nyers fordításban – így hangzik: „Kihirdetjük tehát nektek is, amit láttunk és hallottunk, hogy ti is közösséget bírjatok velünk. És a mi közösségünk az Atyával és a Fiúval, Jézus Krisztussal. Azért írjuk ezt, hogy örömünk legyen beteljesített” Ezért van az egész! Ez az emberi lét értelme! A mi örömünk csak az Istennel közösségben lehet beteljesített, mert Ő a teljesség! Ez az üdvösség!

Amikor olyan kifejezéseket hallunk, hogy a pokol, az forró szurok, meg disznópörzsölő, ez butaság. Tudjátok mi a pokol? Az Istennel való közösség hiánya! A mi örömünk, csak benne teljesedhet be! A Szentháromság is közösség, mi ennek vagyunk a képmása! Amikor Szt. Já-nos apostol ezt írja, nem a fellegekben jár, hanem mindjárt a gyakorlatot is megadja: Aki azt állítja, hogy szeretem az Istent, de a felebarátját gyűlöli, az hazug!” (1Jn 4, 20) 

Hogyan akarjuk az Istennel való közösséget elérni, ha még egy jó házastársi vagy embertársi közösséget nem értünk el? Igen, a kereszténységünk egyik legnagyobb mai problémája, hogy hiteltelen. A bűn szempontjából ennek két oka van: 

1./ NEM-telen a hitünk. Ez alatt azt értem, hogy nem merünk határozottan a bűnös dolgokra NEM-et mondani. Nem merünk ellent mondani a Sátánnak, pedig minden húsvétkor és kereszteléskor ezt fogadjuk meg! 

2./ Próbáljuk a fogalmakat összemosni. A pénzmosás mintájára bűnmosást is végzünk. A pénzmosásnál úgy állítják be a hasznot, mintha nem is haszon lenne, vagy legalább is nem az enyém! Ugyanígy vagyunk a bűnnel. Úgy állítjuk be, mintha nem is bűn lenne, vagy ha az, akkor nem az enyém! Mi is a bűn? Hogyan lehet a jót a rossztól biztosan elkülöníteni? Ehhez először ismernünk kell a JÓakarat, és a ROSSZakarat közti különbséget! A „jóakaratú” ember, az Isten parancsai szerint akar élni, mert számára az a jó. Ebből következik, hogy a ROSSZ-AKARATÚ, nem az Isten parancsai szerint akar élni. Okosabbnak tartja magát az Istennél is! Felülbírálja az Isten parancsait, mert nem tud NEM-et mondani! Vagy más módon végez BŰNMOSÁST! Nos, hogy ne kerüljünk ebbe a csapdába, ismernünk kell, hogyan lehet a jót a rossztól elkülöníteni. 

Kétféle út van: egyrészt ismerni kell az Etalont, Jézust, aki a minta. Ő mindenben hasonlóvá lett az emberhez, a bűnt kivéve! Viszont pont azért lett emberré, hogy legyen egy mintánk, ami alapján meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól!(Szentírásismeret!) 

Másrészt, ismernünk kell a bűn elkövetésének az elemeit, a sémáját. 

Kövessük ezt a Ter 3,1-7 alapján: „A kígyó...ezt mondta az asszonynak: = Valóban mondta az Isten, hogy nem ehettek a kert minden fájáról?=” Itt bűn első lépcsője: „Valóban mondta?” - kétségbe vonjuk, hogy bűn-e a bűn. (Bizonytalanság és a kisebbségi érzés kapcsolata!) Ez az említett BŰNMOSÁS. Erre az asszony becsületesen válaszol: ” A kert fáinak gyümölcseiről ehetünk, Isten csak a kert közepén álló fa gyümölcsiről mondta: Ne egyetek belőle, ne érintsétek, nehogy meghaljatok” Itt felvetődik a kérdés: egyáltalán miért szab feltételt az Isten az embernek? Mert ezáltal bizonyítja, hogy az embernek szabad akaratot adott, szemben pl. a mai reklámokkal! Viccesen, valaki azt mondta, hogy azért nem engedte Isten, hogy együnk a gyümölcsből, mert kompótot akart készíteni belőle. Meg akarta ízesíteni a szeretet az Ő édességével, a Szentlélek pedig, bele tette volna a fahéjat és a szegfűszeget.
Ezután jön a 2. lépcső a hazugság atyjától, a hazugság: „Dehogyis haltok meg.”, és megtoldja egy másik BŰNMOSÁSI MÓDSZERREL: EZ A HAMIS VÁGY ÉBRESZTÉSE:  „Isten jól tudja, hogy amely napon abból esztek, szemetek megnyílik” olyanok lesztek, mint az Isten.” Ez az ember legna-gyobb kísértése, olyannak lenni, mint az Isten. Nagyon jól tudja ezt a sátán! „El ne szalassza élete legnagyobb húzását!” Hiszen, ha pénzed van, Isten vagy’” – szól a hamis vágyébresztés. A hamis vágyébresztés ördögi módszere az összehasonlítgatás. Az összehasonlítás szüli a kívánságot, a kívánság a vágyat, és végül jön a könyöklés a kívánt dolog eléréséért. A hiba nem az összehasonlításban és a vágyban van! Mert, ha én a mennyországba vágyakozom, az jó, csak ne úgy, hogy ezért eltérítek egy repülőt és nekivezetem egy háznak. A baj úgy keletkezik, hogy belép a hazugság atyja és meghamisítja a vágyat úgy, hogy mindig a másik pluszát érezteti velünk a saját mínuszunkkal szemben, ellenben a másik mínuszát eltakarja a saját pluszainkkal szemben. Láttatja velünk a másik karrierjét, házát, gyönyörű házastársát, autóját, de nem mutatja a másik 3 infarktusát, 2 válását, és a „padlóba tiport” beosztottakat! Testvérek!  Látszólag bármilyen mínuszban is vagyunk, nekünk van egy pótolhatatlan pluszunk, és ez a HIT.

Van egy másik bűntípus, ez a KÉNYELEMSZERETET. Ez is BŰNMOSÁS! „Tudok én a kiskertemben is imádkozni, ott csend van és az Isten, minek azért templomba menni!” Felülbírálom a 3. Parancsolatot! És akkor ezt még tetézzük. Ha tudjuk előre, hogy vétkezni fogunk (TUDVA ÉS AKARVA!), akkor előre jót teszünk, pl. felszántjuk vasárnap (mert csak akkor érünk rá!) a szomszéd kertjét is. „Egy kis vétek, egy kis jótett.” És csodálkozunk, hogy egy helyben toporgunk! Ez pont olyan, hogy halomra gyilkolok egy csomó embert, majd évekkel később nagy kegyelettel emlékművet emelek nekik. Az emberölés bűntettét nem lehet az emlékmű-állítás „fügefaleveleivel” eltakarni! Mindez azért van, mert a bűn elhomályosítja az ember értelmét, ha már elkövette. Ezért kell minél előbb megszabadulni a bűntől! Nemcsak húsvétkor! Akkor kötelező! Hanem mindig, rendszeresen, hogy ne homályban éljünk, hanem a világosságban! A bűn elhomályosítja az ember értelmét: „Erre felnyílt a szemük és észrevették, hogy mezítelenek, és fügefalevelekből kötényt csináltak maguknak” A meztelenség a természetes tisztaság jelképe. Ahogyan az Isten megteremtett bennünket, ahogyan a gyermek néz a szüleire! EZ A REND! A bűn a RENDETLENSÉG! A bűn foltot hoz létre a tisztaságon, amit takarni kell. Furdal persze, a lelkiismeret, ezért takargatunk. EZ A STRUCCMŰSZAK!  Hiszen a folt, a takarás alatt is az marad! A tiszta szív állapotát kell visszanyerni! „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent!”(Mt 5,8) Ők közösségben vannak az Istennel! Mi is a szív tisztasága? Ha nincs lelkiismeret furdalásunk? NEM! Ha nincs bűnünk! Ez fontos! 

A gonosz másik csapdája azt súgja: „Ha furdalásod van, nem közelíthetsz az Istenhez!” Ezért tartják sokan távol magukat az Istentől. A bűn nem egyenlő a tisztátalansággal. A tisztátalanság csak következménye a bűnnek! De ha elmerülünk benne, akkor nem látjuk meg a bűnt! (A gennytől nem látszik a toklász!). A bűn az, hogy tudva és akarva vétkeztem. Ezt kell keresni. Ha felismertük a bűnt, akkor felléptünk a tisztulás első lépcsőjére! Vigasztalódni a bűnből lehet és nem a furdalásból! Más értelemben is feltámadhat bennünk a tisztátalanság érzése. Mégpedig minden olyan dolog, ami KEVEREDÉS (New Age, ami a PÉNZMOSÁS MINTÁJÁRA, VALLÁSMOSÁST jelent, „globális Istenkép!”), ami TERMÉSZETELLENES (homosexuálisok házassága), és ÉLETELLENES (klónozás, pl. nem gyógyászati céllal, vagy az abortusz, vagy az erdők tarra vágása). A tiszta szív csak az Istennel tud szövetséget kötni! Minden más keveredés, tehát „a kicsi bűn, kicsi jótett” elmélete is keveredés. Csak az Istennel és rajta keresztül, az emberrel kötött szövetség lehet közösség! Nekünk tehát meg kell vizsgálnunk minden közösségünket (családi, kisközösségi, vagy egyéb): Működik-e benne a jóakarat?! És, ha nem, akkor egymás szívét kell tisztára mosnunk, az alázat vizével! „Ha tehát én az Úr megmostam lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát.” (Jn 13.14) Jézus hogyan tisztít? – áldozat és megbocsátás árán! Ennek szó szerint ÁRA van! Nekünk is ezt kell tennünk, méghozzá közösségben! Ebben a tisztító munkában nekünk is részt kell venni! Ha pl. a sprék hajtógázával tönkretesszük a környezetünket, rendetlenséget okozunk, azt nekünk kell rendbe hozni! Ez a penitencia! Ezért böjtölünk, imádkozunk, vezekelünk. Így tudjuk kiegészíteni Krisztus szenvedését (Kol 1,24)! Így lesz teljes a megváltás műve! A rendetlenségek rendbe hozása, a rosszakarat jóvá tétele! Ha tehát a gyónás után azt mondja a pap, hogy mondj el 10 rózsafüzért, akkor mondj el kétszer annyit, és a többit ajánld fel a megváltás művének! Ezt akarja Jézus kifejezni, amikor azt mondja: „Ha ellenfeled kényszerít téged 1 mérföldnyi-re, menj el vele kétszer annyit!” (Mt 5, 41). Így lehet halhatatlanná válni testvérek, nem a Nobel-díj által!

„Az engedetlenség által jön létre a rendetlenség, így férkőzik szívünkbe az ellenség, de ne törjön le a reménytelenség, mert a megtérés által részünk lesz a Mindenség!” Ámen!

 

2024  Boldog Gizella Királyné Plébánia - Alsóörs   globbersthemes joomla templates